З метою сприяння розбудові дієвої, відкритої, інклюзивної, інтегрованої. багаторівневої системи соціального діалогу у діяльності Профспілки у жовтні 2019 на Форумі «Профспілка: кроки у майбутнє» була проанонсована, а у червні 2020 року створена Лабораторії соціального діалогу.
Основними завданнями Лабораторії є:
Ціллю діяльності Лабораторії є:
Першим викликом для Лабораторії розвитку соціального діалогу Профспілки стало вивчення ситуації, що відбувається в організаціях, установах, на підприємствах, де діють організації Профспілки, в умовах небаченого виклику глобального масштабу – поширення пандемії коронавірусної хвороби (COVID-19).
Для вивчення ситуації та організації подальшої ефективної участі Профспілки у забезпеченні безпечних робочих місць, дотриманні законодавства про працю під час введення змін, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), Лабораторією було зініційовано та проведено опитування серед профспілкових активістів.
В опитуванні взяли участь 369 респондентів, з них – 73% жінок та 27% чоловіків. У складі опитуваних – 204 голови обласних, районних та первинних профспілкових організацій.
Результати дослідження віддзеркалюють ситуацію про:
Зокрема, оцінюючи дії роботодавця щодо заходів із запобігання поширенню СOVID-19, опитані засвідчили про заходи з інформування працівників щодо переліку профілактичних заходів, розміщених на офіційному сайті Мінохорони здоров’я України – 89%.
Високо оцінена респондентами діяльність роботодавців щодо: запровадження спеціальних інструктажів працівників (88%) та керівників структурних підрозділів (73%), надання індивідуальних консультацій на запит працівників (62%), запровадження змін в управлінні установами: 72% опитаних вказали про розроблені плани спеціальних заходів, 63% – про створення робочих груп/штабів управління .
Загалом, зміни в організації праці торкнулися лише близько 80% охоплених опитуванням представників державних установ, а найбільш популярними серед запроваджуваних заходів стали: тимчасове запровадження дистанційної роботи (58%), надання працівникам щорічних основних відпусток (58%) та надання працівникам додаткових відпусток , інших оплачуваних відпусток (50%).
Меншого поширення набули такі заходи як надання відпусток без збереження заробітної плати за заявою працівників (27%), тимчасове запровадження надомної роботи (24%), запровадження роботи змінами (19%) та встановлення працівникам неповного або скороченого робочого часу (19%).
Отримані дані засвідчують, що більшість роботодавців (71%) подбали про забезпечення працівників знешкоджувальними, антисептичними та дезінфікуючими засобами, 63 % – про забезпечення захисними масками та рукавичками. Разом з тим, близько 30 % опитаних профспілкових активістів вказують, що працівники їх установ не забезпечені такими засобами. Також, лише 25% опитаних зазначили, що роботодавець організував максимально безпечну доставку працівників до місця роботи та у зворотному напрямку.
У цілому, підводячи підсумки викладених вище результатів опитування, варто зауважити таке:
1. Співпраця роботодавців і Профспілки працівників державних установ України посилює позиції у запровадженні заходів із запобігання поширенню COVID-19. Якщо ситуація щодо захисту трудових прав працівників (режим праці, оплата праці) в умовах запровадження заходів із запобігання поширенню COVID19 виглядає задовільною, то ситуація щодо забезпечення засобів індивідуального та колективного захисту потребує особливої уваги як з боку керівництва державних установ так і з боку організацій Профспілки.
2. В свою чергу, належне виконання профспілковими активістами своїх обов’язків, спрямоване на представництво і захист прав працівників на гідні умови праці та забезпечення засобів індивідуального та колективного захисту, потребує формування та розвитку у них нових знань, накопичення досвіду ефективної діяльності в умовах викликів, спричинених змінами внаслідок впровадження заходів протидії СOVID-19, інших внутрішніх та зовнішніх викликів.
* надсилаємо тільки корисну інформацію / * ваші данні не потраплять до третіх лиць