ОГЛЯД ВАЖЛИВИХ ПОДАТКОВИХ ПИТАНЬ В УМОВАХ ВОЄННОГО САНУ
- Загальна інформація про зміни в законодавстві
Очевидно, що чинне податкове законодавство не призначене для реалій воєнного стану.
Однак, на дату цього огляду, Верховна Рада України вже прийняла, серед іншого, Закони України, які стосуються податкових питань у період воєнного стану, зокрема:
- проєкт закону № 7125 від 3 березня 2022 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» (далі – Проєкт 7125);
- проєкт закону № 7121 від 2 березня 2022 року «Проєкт Закону про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» (далі – Проєкт 7121).
На дату підготовки цього огляду, вказані вище проєкти законів ще не набрали чинності. Однак, з огляду на те, що є високі шанси такого набрання, цей огляд враховує їх положення.
- Чи працює податкова, чи потрібно сплачувати податки?
- як випливає з офіційних повідомлень контролюючих органів, фінансова система в державі і далі працює, в тому числі, працюють електронні податкові сервіси (з певними обмеженнями), забезпечена технічна можливість для нарахування та сплати податків ;
- податкові обов’язки платника (включно з нарахуванням чи сплатою податків, реєстрацією податкових чи акцизний накладних тощо), за можливості їх виконання платником у встановлені Податковим кодексом строки, не скасовані.
- Податкові перевірки та перебіг строків
- податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються (п. 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу в редакції Проєкту 7125). Для перевірок бюджетного відшкодування з ПДВ винятків не встановлено;
- зупиняється перебіг будь-яких строків, встановлених податковим законодавством (п. 69.9 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України в редакції Проєкту 7125). З буквальноготрактування такої норми випливає зупинка строків, в тому числі, для нарахування та сплати податків, подачі звітності чи реєстрації накладних, всіх процедур адміністративного оскарження тощо. Однак, більш детальні коментарі щодо такої норми можна буде надати з початком її практичного застосування;
- якщо платник не має можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок (зокрема, щодо подання звітності, сплати податків, реєстрації податкових/акцизних накладних тощо) – дозволено виконати такий обов’язок протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні (п. 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України в редакції Проєкту 7125 та п. 1 Проєкту 7121);
- ліцензії на виробництво і обіг спирту, алкоголю, тютюнових виробів та пального продовжують дію навіть якщо до припинення або скасування воєнного стану на території України за них не сплачено черговий платіж та/або закінчився їхній термін дії; обов’язки щодо сплати чергових платежів/дії щодо продовження ліцензії мають бути виконані протягом 30 днів, наступних за днем припинення або скасування воєнного стану в Україні (п. 69.10 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України в редакції Проєкту 7125);
- у разі неможливості зареєструвати акцизну накладну, дозволяється переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами за наявності ТТН, яка включає всю інформацію, що має міститись у відповідній акцизній накладній (п. 69.4 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України в редакції Проєкту 7125).
- Чи є відповідальність за порушення податкового законодавства?
- платники податків звільняються від відповідальності за невиконання податкових обов’язків, на період дії воєнного стану, якщо у платників немає можливості своєчасно їх виконати (п. 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України в редакції Проєкту 7125) . Йдеться, зокрема, про обов’язки щодо:
– дотримання термінів сплати податків та зборів;
– подання звітності;
– реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування та
– інші обов’язки, передбачені Податковим кодексом;
- на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, санкції за порушення вимог закону з питань РРО не застосовуються;
- окремо зазначимо, що ще до прийняття Проєктів 7125 та 7121, Державна податкова служба України, з посиланням на лист Торгово-промислової палати України, підтвердила у своєму роз’ясненні, що військова агресія Російської Федерації проти України є форс-мажорною обставиною, яка є підставою для звільнення платників податків від фінансової відповідальності.
- Як оподатковувати благодійну допомогу та безоплатну роздачу товарів?
Протягом останніх днів, питання благодійної допомоги чи безоплатного надання товарів/коштів стали особливо актуальними. За загальним правилом, надання благодійної допомоги (в тому числі безоплатна роздача товарів чи коштів) може призводити до несприятливих податкових наслідків, як для компанії, яка надає таку допомогу, так і для її отримувачів.
Нижче наводимо огляд найбільш типових ситуацій надання благодійної допомоги компаніями, їхніх основних податкових наслідків та пільг, якими зможуть користуватися благодійники під час воєнного стану:
Надання допомоги Збройним силам України
- п. 69.6 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України в редакції Проєкту 7125: не призводить до збільшення оподатковуваного прибутку платника податків надання ним грошових коштів або спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, якщо такі грошові кошти, товари чи послуги добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України та іншим установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України;
на момент цього огляду, Кабінетом Міністрів України затверджений перелік від 2016 року (Постанова Кабінетів міністрів України № 758 від 26 жовтня 2016 року). Однак, ми не виключаємо, що найближчим часом, уряд може затвердити новий перелік або доповнити вказаний;
- п. 69.5 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України в редакції Проєкту 7125: операції з добровільної передачі або відчуження коштів, товарів, надання послуг на користь Збройних сил України та підрозділів територіальної оборони, без попереднього або наступного відшкодування їхньої вартості, не вважаються операціями з реалізації для цілей оподаткування. Водночас, хоча добровільна передача і не вважається реалізацією товару, вона відповідає поняттю «постачання», яке передбачено п. 14.1.191 Податкового кодексу, тобто, є об’єктом оподаткування ПДВ. Відповідно, при добровільній передачі товарів, платник нараховує ПДВ в загальному порядку;
- акцизний податок не нараховується при здійсненні добровільної передачі або відчуження підакцизних товарів Збройним силам України та підрозділам територіальної оборони, без попереднього або наступного відшкодування їхньої вартості (такі операції не вважаються операціями з реалізації для цілей оподаткування, відповідно до п. 69.5 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України в редакції Проєкту 2175).
Надання допомоги благодійним організаціям
- при передачі платником податку коштів чи товару неприбутковим організаціям, які включені до спеціального реєстру (який опублікований на сайті Державної податкової служби України) – сума коштів чи вартість товарів не збільшує оподатковуваний прибуток платника, який надає кошти чи товари, якщо розмір коштів (вартість товарів) не перевищує 4 %оподатковуваного прибутку попереднього звітного року компанії (п. 140.5.9 Податкового кодексу). Вартість, яка перевищує вказаний поріг, збільшує оподатковуваний прибуток платника податків;
- при передачі коштів чи товару неприбутковим організаціям платником податку на прибуток, який не коригує фінансовий результат (чий річний дохід за останній рік не перевищує 40 млн гривень) 4-відсоткове обмеження не застосовується, тобто, додаткового податку на прибуток не виникає.
Безоплатна роздача товарів населенню
- якщо фізична особа безоплатно отримала товар чи грошові кошти (нецільову благодійну допомогу) на суму до 3 470 гривень (ліміт для 2022 року), податку на доходи фізичних осіб та військового збору не виникає. Відповідно, ні сама фізична особа, ні податковий агент не нараховують такі податки (п. 170.7.3 Податкового кодексу).
перевищення над лімітом оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18 % та військовим збором за ставкою 1,5 %. При цьому компанія, яка надає таку допомогу (якщо це українська компанія), є податковим агентом і має утримувати та перераховувати податки в бюджет.
Водночас, на нашу думку, податкове законодавство, навіть з урахуванням останніх змін не повністю відповідає суспільним вимогам, які виникли з початком війни в Україні. Тому, ми не виключаємо, що в подальшому законодавство буде змінюватись або уточнюватися.
Крім того, на нашу думку, є стійкі правові аргументи вважати, що якщо платник податків діє для потреб забезпечення оборони держави чи потреб населення у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України і несе через це збитки (наприклад, безкоштовно роздає товари, кошти чи надає послуги), то такий платник не може підлягати додатковому оподаткуванню на суму понесених збитків незалежно від дотримання вказаних вище формальних вимог щодо переліків отримувачів допомоги, лімітів тощо. Такий підхід випливає із загальних правових та податкових принципів, які визначені, як Податковим кодексом, так і Конституцією України чи міжнародними актами, визнаними Україною.
Джерела: https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/576184.html та https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/576213.html